onsdag den 6. april 2016

Spiselige Blomster - Stedmoderblomster

Stedmoderblomster eller violer smager ikke af noget, jeg bruger dem absolut kun for deres skønhed, der er ikke den mad som, man ikke kan pifte op med Stedmoderblomster eller violer.

Violslægten omfatter talrige arter og krydsninger, man indeler dem i 2 grupper :
Stedmoderblomster hvor kronbladene er større og blomsten mere kompakt, de ligner små ansigter. Violer er mindre og er i blå og violette farver. det er forårsblomster som nemt blomster til efteråret, de er fryse egnet, jeg fryser gerne en del ned, så jeg har til hele vinteren, jeg ligger et stykke køkkenrulle i en fryse boks og ligger et lag blomster, så noget mere papir og et nyt lag blomster, og på den måde, kan jeg pynte mad - salat - suppe- kager eller is hele vinteren.

Lav selv kandiserede violer :

* Pisk æggehvide til den skummer - men den skal ikke være stiv.
* Hæld lidt flormelis op på en tallerken.
* Dyp hvert blomsterhoved i æggehvide og dyp så i flormelis
* læg forsigtigt violerne på bagepapir og tør dem i 2 timer i ovnen på 75 græder, lad ovndøren stå          åben mens du tørrer violerne.

* violerne gemmes i en kagedåse med madpapir.







Hvis du ikke endnu er kommet igang 
med at bruge violer/stedmoderblomsterne i din 
madlavning, er det om at komme ud nu og få købt
nogle og have dem til, salat - suppe eller andet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar